Journey to TTC



Robbi latadzarni wa anta khoirul warisin“ (an biya ; 89)

Ya Allah janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri, sesungguhnya engkau pemberi waris yang paling baik.

Robbi habli miladunka dzuriyattan, thoyibatan innaka sami’ud du’a“ (ali imran;38)
Ya Tuhan berilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu, sesungguhnya Engkau maha pendengar Doa.

Daisypath - Anniversary

Isnin, 2 Jun 2014

Tingkat taqwa kita




Assalamualaikum sahabat2 semua...

Lama dah tak menulis. Rindu! Selain sibuk, aku juga sebenarnya sedang down. Memang sejak balik dari Langkawi emosi aku sgt tidak stabil, tambah pula bila 3 orang sedang pregnant serentak kat office nih! 

Hari tu aku mengalami migrain yang sgt teruk, tapi aku terpaksa pergi ke pejabat juga sebab ada meeting dengan auditor..tapi seriously aku mmg lemau habis. Semua orang yang jumpa aku asyik tanya benda yang sama je...
'Rina tak sihat ke? mengandung ke?'
'Rina dah pegi check up doktor ke? Entah2 tgh mengandung?'
and yang sama waktu dengannya...
Maybe pada hari biasa aku ditanya soalan mcm tu, aku mungkin boleh jawab dengan minta mereka doakan aku..tapi since emosi aku sedang down sbb that very morning aku baru dapat tahu CEO aku pregnant, so aku bertambah2 le down...
Akhirnya..aku 'ter'menangis masa aku makan...jatuh juga air mata yang aku cuba tahan2kan.
Esoknya aku ambil AL and rest sepanjang hari untuk pulihkan emosi tu. Apa lagi..aku tidur je...

Actually, aku nak cerita sikit ni...apa yang aku belajar masa aku ke kelas Advance of Unmasking Unconscious Mind dulu...

Apa kata korang rujuk carta yang aku lukis kat bawah ni dulu.. (maaf lukisan ku tak lawa)..huhu



1) Tingkat taqwa kita sangat berkait rapat dengan energy (tenaga). Sebab tu, perasaan tak, lebih banyak ilmu agama seseorang mcm alim sufi dulu, lagi byk tenaga mereka. Tak perlu tidur, tak perlu makan - mereka mampu buat mcm2 yang kita tak mampu. Ilmu mereka sangat jauh kedepan dari kita, kerana mereka punya tenaga yang banyak.

2) Allah uji kita untuk meningkatkan taqwa kita. Ujian juga terbahagi pada 2 - ujian kecil dan besar. 

3) Ujian kecil tak banyak memberi kesan. Energy tak terganggu. Taqwa pula mungkin hanya sekadar turun naik sikit aje - macam yang boleh dilihat di bar yang ke-2 tu. Naik sikit jer.... Ujian kecil ni mcm biasalah - stress kerja ke, tak cukup duit ke, traffic jam ke...

4) Bila ujian besar datang, biasanya energy kita mmg akan jatuh. Jatuh mendadak sehingga ke zero. Contoh ujian besar mcm sakit yang teruk, kematian orang yang disayangi, tidak dikurniakan zuriat mcm kita semua ni ke... Sememangnya saat ujian besar ini datang kita akan jadi sangat lemah - sbb energy tak de kan?

5) Tapi sebenarnya ada sebab ujian2 ini Allah timpakan pada kita,iaitu tak lain tak bukan - menaikkan darjat taqwa kita. Kalau dulu energy kita di tingkat ke-2 selepas diuji insyaallah dapat naik ke tingkat ke-3. Dan seterusnya... Tingakt taqwa pula adalah unlimited.. Alhamdulillah. Energy kita juga akan lebih hebat dari dulu. Insyaallah. 

6) Begitulah keadaanya kita ini sebagai manusia amnya dan para TTCians khususnya. Kita hanya manusia biasa, setiap seorang dari kita akan jatuh bila diuji - jadi tidak terdaya. Tapi ingatlah, kita diuji kerana Allah sayang. Kita diuji kerana Allah ingin menaikkan darjat taqwa kita. Sememangnya dalam hidup kita akan diuji berkali2..kita akan mengalami jatuh dan bangun berkali! Tapi ingatlah, lebih banyak kita jatuh, lebih tinggi kita akan bangun, lebih banyak darjat kita dan lebih banyak Allah sayang kita! Insyaallah! 


Sememangnya saat ini aku sedang berada di level zero energy tu, aku sedang jatuh.. tapi aku percaya aku jatuh untuk bangun semula. Allah uji untuk tingkatkan lagi taqwa aku tu - insyaallah!! 

Harap info yang aku sharekan ni sedikit sebanyak dapat membantu kalian semua juga. 


10 ulasan:

  1. Tq Rina,sangat bermanfaat!

    BalasPadam
  2. TQ rina... memang bila rasa stress or down, badan i rasa lemah n mudah nak sakit. Bila dekatkan diri dgn Allah, rasa lega, tenang and x langsung, sihat je...x de sakit2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaallah... semoga segala ujian yang datang akan mendekatkan diri kita pada-Nya

      Padam
  3. tq share shaz....sgt2 memberi semangat...inshaaAllah bile shaz pon pas ok nnt bangkit lebih lagi.... :)

    BalasPadam
  4. tq rina atas kata2 positif :)

    BalasPadam
  5. nice sharing ..... anyway Salam kenal, saya blogwalking kat sini, jemput singgah ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la saya juga...

    BalasPadam

Label