Journey to TTC



Robbi latadzarni wa anta khoirul warisin“ (an biya ; 89)

Ya Allah janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri, sesungguhnya engkau pemberi waris yang paling baik.

Robbi habli miladunka dzuriyattan, thoyibatan innaka sami’ud du’a“ (ali imran;38)
Ya Tuhan berilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu, sesungguhnya Engkau maha pendengar Doa.

Daisypath - Anniversary

Ahad, 21 Julai 2013

Ibu tertua di dunia

Kisah Inspirasi #3

Hari ni aku nak bercerita mengenai kisah perjuangan 2 orang wanita besi ini...mereka telah menempatkan nama mereka di dalam guiness book of world record sebagai ibu tertua di dunia.

1. Rajo Devi Lohan
Rajo Devi Lohan (di tengah) bersama suami.

Rajo Devi Lohan,berasal dari India berjaya melahirkan anaknya melalui kaedah IVF pada usia 70 tahun. Yes, u hear it right,70! Pada usia seseorang supposely dah jadi nenek, dia baru berjaya dapat seorang anak lelaki, Naveen - setelah 54tahun berkahwin. Menurut sumber, petani ini mengambil loan bernilai USD2000 untuk mendapatkan rawatan ivf di sebuah klinik di India. 

Walaupun akhirnya berjaya dapat anak pada November 2008, Rajo Devi Lohan meninggal dunia 2 tahun kemudian akibat komplikasi cyst. Bagaimanapun, ramai pakar perubatan mengatakan sebab sebenar kematian ibu tua ini adalah kerana tidak mampu pulih dari operation c-zer yang dilakukan 2 tahun dulu. Mereka mengecam tindakan doktor di India kerana membenarkan wanita yang sudah lanjut usia begini untuk hamil. 

Ketika terlantar sakit dan tidak mampu menjaga anaknya, Rajo ada menyatakan bahawa dia tidak menyesal dengan tindakannya melakukan ivf pada usia yang telah lanjut itu. Sebaliknya,dia berbangga kerana berjaya menunaikaan impiannya untuk memiliki anak sendiri,dia berbangga kerana dapat menghadiahkan anak buat suaminya. 

Sesungguhnya aku berasa kagum dengan semangat wanita ini. Dia tidak berputus asa untuk mengejar impiannya memiliki anak sendiri, dan akhirnya impian dia tercapai jua..walaupun dia cuma dapat merasa nikmat menjadi ibu hanya untuk 2 tahun,tetapi aku yakin dia tidak menyesal dengan tindakannya itu. 


2. Bhateri Devi    

Selepas pemergian Rajo Devi Lohan, Bhateri Devi pula menjadi ibu tertua di dunia. Pada usia 66 tahun, dia turut menjadi ibu kepada kembar 3 paling tua di dunia. Mereka dilahirkan pada June 2010.

Bhateri Devi berjaya melahirkan anak kembar 3 nya pada cubaan kali ke3 ivf. Looks like lucky number dia 3 agaknya. Suami Bhateri Devi,Deva Singh amat berbangga dengan kelahiran anak-anaknya ini. Kalau nak tahu, Bhateri Devi ni isteri pertama dia. Deva Singh berkahwin dua, tapi, isteri dia yang kedua pun tidak dikurniakan anak. Maka,kelahiran kembar 3 amatlah mengembirakan mereka. Sayangnya, salah seorang kembar tersebut meninggal dunia beberapa hari kemudian. 

Kawan2, tujuan aku cerita pasal mereka berdua ni adalah untuk memberi suntikan semangat pada kita golongan TTC ni semua. Jikalau mereka ini yang sudah tua pun masih tidak berputus asa, kite ni yang masih muda haruslah lebih bersemangat. Mereka ini telah membuktikan bahawa usaha itu tangga kejayaan. 

Maka,di bulan yang mulia ini marilah kita sama2 teruskan usaha TTC kita ye. Semoga Allah akan memperkenankan doa kita..insyaallah! Baby dust to all!!! 

1 ulasan:

  1. Speechless..mari kita semua jangan berputus asa!

    BalasPadam

Label