Journey to TTC



Robbi latadzarni wa anta khoirul warisin“ (an biya ; 89)

Ya Allah janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri, sesungguhnya engkau pemberi waris yang paling baik.

Robbi habli miladunka dzuriyattan, thoyibatan innaka sami’ud du’a“ (ali imran;38)
Ya Tuhan berilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu, sesungguhnya Engkau maha pendengar Doa.

Daisypath - Anniversary

Ahad, 21 Julai 2013

Ibu tertua di dunia

Kisah Inspirasi #3

Hari ni aku nak bercerita mengenai kisah perjuangan 2 orang wanita besi ini...mereka telah menempatkan nama mereka di dalam guiness book of world record sebagai ibu tertua di dunia.

1. Rajo Devi Lohan
Rajo Devi Lohan (di tengah) bersama suami.

Rajo Devi Lohan,berasal dari India berjaya melahirkan anaknya melalui kaedah IVF pada usia 70 tahun. Yes, u hear it right,70! Pada usia seseorang supposely dah jadi nenek, dia baru berjaya dapat seorang anak lelaki, Naveen - setelah 54tahun berkahwin. Menurut sumber, petani ini mengambil loan bernilai USD2000 untuk mendapatkan rawatan ivf di sebuah klinik di India. 

Walaupun akhirnya berjaya dapat anak pada November 2008, Rajo Devi Lohan meninggal dunia 2 tahun kemudian akibat komplikasi cyst. Bagaimanapun, ramai pakar perubatan mengatakan sebab sebenar kematian ibu tua ini adalah kerana tidak mampu pulih dari operation c-zer yang dilakukan 2 tahun dulu. Mereka mengecam tindakan doktor di India kerana membenarkan wanita yang sudah lanjut usia begini untuk hamil. 

Ketika terlantar sakit dan tidak mampu menjaga anaknya, Rajo ada menyatakan bahawa dia tidak menyesal dengan tindakannya melakukan ivf pada usia yang telah lanjut itu. Sebaliknya,dia berbangga kerana berjaya menunaikaan impiannya untuk memiliki anak sendiri,dia berbangga kerana dapat menghadiahkan anak buat suaminya. 

Sesungguhnya aku berasa kagum dengan semangat wanita ini. Dia tidak berputus asa untuk mengejar impiannya memiliki anak sendiri, dan akhirnya impian dia tercapai jua..walaupun dia cuma dapat merasa nikmat menjadi ibu hanya untuk 2 tahun,tetapi aku yakin dia tidak menyesal dengan tindakannya itu. 


2. Bhateri Devi    

Selepas pemergian Rajo Devi Lohan, Bhateri Devi pula menjadi ibu tertua di dunia. Pada usia 66 tahun, dia turut menjadi ibu kepada kembar 3 paling tua di dunia. Mereka dilahirkan pada June 2010.

Bhateri Devi berjaya melahirkan anak kembar 3 nya pada cubaan kali ke3 ivf. Looks like lucky number dia 3 agaknya. Suami Bhateri Devi,Deva Singh amat berbangga dengan kelahiran anak-anaknya ini. Kalau nak tahu, Bhateri Devi ni isteri pertama dia. Deva Singh berkahwin dua, tapi, isteri dia yang kedua pun tidak dikurniakan anak. Maka,kelahiran kembar 3 amatlah mengembirakan mereka. Sayangnya, salah seorang kembar tersebut meninggal dunia beberapa hari kemudian. 

Kawan2, tujuan aku cerita pasal mereka berdua ni adalah untuk memberi suntikan semangat pada kita golongan TTC ni semua. Jikalau mereka ini yang sudah tua pun masih tidak berputus asa, kite ni yang masih muda haruslah lebih bersemangat. Mereka ini telah membuktikan bahawa usaha itu tangga kejayaan. 

Maka,di bulan yang mulia ini marilah kita sama2 teruskan usaha TTC kita ye. Semoga Allah akan memperkenankan doa kita..insyaallah! Baby dust to all!!! 

Rabu, 10 Julai 2013

1 Ramadhan

Salam Ramadhan kawan2 semua..macam mana puasa hari pertama untuk tahun ni?

Aku tak dapat berpuasa sebab sedang period..bagaimanapun,aku tetap juga tak makan dan tak minum apa2 atas sebab menghormati kemulian bulan barakah ni. Tapi in the end of the day,aku diserang gastrik yang sangat teruk. Aku muntah,sakit perut dan pening kepala. Kecewa sangat,sbb nampaknya gastrik aku masih belum sepenuhnya.

Aku sentiasa berdoa, agar Allah sembuhkan gastrik aku ni, sekurang2nya untuk sebulan ni sahaja kerana aku nak sangat2 berpuasa. Dulu sebelum aku sakit, aku paling suka berpuasa. Puasa aku sentiasa penuh (kecuali time datang bulan la). Aku mula berpuasa penuh sejak dari darjah 2 lagi. Tapi sejak 4 tahun lalu, aku diserang gastrik yang teruk,bayangkan aku masuk hospital pada raya ke2 time tu. itulah kali pertama aku masuk hospital.

Sejak 2 lah aku menderita dengan masalah gastrik ni. Klu dulu, mmg teruk sangat. Hampir tiap2 minggu aku kena gastrik, kena pantang makan - berminyak tak boleh,pedas tak boleh..aku risau sgt time 2,manalah tahu aku ada penyakit serius pulak,sbb aku tak tahan sangat asyik muntah2 tiap2 minggu. Badan jadi susut sampai ke 42kg sahaja. Masa tu mmg tak dapat nak puasa langsung!

Alhamdulillah, sejak tahun lepas aku semakin sembuh. Semuanya sejak aku amalkan ubat DXN dari doktor holistik yang aku sebutkan sebelum ni. Sejak tu,aku jarang diserang gastrik, kecuali kalau tak makan sepanjang hari. Tahun lepas pun,aku berjaya puasa beberapa hari, walaupun tak penuh macam orang lain,sekurang2nya ada la puasa gak kan?

Tapi tahun ni, baru first day dah mcm ni! Haru sungguh! Aku nak puasa..aku nak beribadah,aku nak kejar pahala dan keberkatan ramadhan ni..rugi sangat tak dapat puasa tau? Hilang nikmat berbuka tu. Balik umah,semua orang marah aku sbb aku kena gastrik. Mak,ayah and hubby aku. Aku ni dah la tgh sakit,kena plak marah - adoi! So today mak aku paksa aku makan tgh hari,aku tau dia tak mau aku sakit. Tapi aku malulah nak makan - hoho.. aku kan kat office baru ni, diorang semua tak tahu pasal gastrik aku. Walaupun aku cuma g makan sorok2 tapi klu terkantoi kan malu!

Jadi kawan2 yang dpt peluang berpuasa dan seterusnya merasai nikmat berbuka 2, bersyukurlah dengan nikmat yang diperolehi kalian. Bila dah sakit gastrik macam aku ni, mmg terasa rugi sgt2. Tapi insyaallah, aku  akan mantapkan ibadah aku dan aku akan tetap cuba juga berpuasa bila dah abis period nanti. Doakan sy ye! amin!

Isnin, 1 Julai 2013

Manusia yang didoakan oleh Malaikat

  1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: “Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci.”
  2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: ‘Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.’”
  3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan.”
  4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf.”
  5. Kalangan malaikat mengucapkan ‘amin’ ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Jika seorang imam membaca…(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu ‘aamiin’ kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu.”
  6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat.”
  7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal.”Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: “Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?”Mereka menjawab: ‘Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.’”
  8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata ‘aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.’”
  9. Orang yang membelanjakan harta (infak).Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: ‘Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak…’”
  10. Orang yang sedang makan sahur.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur.”
  11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh.”Itulah antara mereka yang mendapat doa malaikat. Semoga kita termasuk dan tersenarai sama. 

Label